Geen aprilgrap,  op zondag 1 april herdacht Mortsel het bombardement van 1943.  De herdenkingsmis in de H. Kruiskerk werd bijgewoond door verschillende vertegenwoordigers van de lokale politiek, waaronder ook eerste schepen Chris De Ridder en Davina De Herdt,  Ignace Vernieuwe,  Mike Lahousse en CD&V-voorzitter Patrick Hapers.   Bovendien waren ook verschillende vertegenwoordigers van politie en leger, en oud-strijdersbewegingen  present.  Tijdens deze palmzondagviering herdacht men alle slachtoffers van toen.

Aansluitend vond op het kerkhof de 69e herdenking plaats, voor het 3e jaar op rij in aanwezigheid van Amerikaans ambassadeur Howard Gutman met zijn echtgenote en minister van Binnenlandse zaken, Annemie Turtelboom.   Ook dit jaar lazen scholieren enkele getuigenissen van overlevenden… het was muisstil.

De ambassadeur sprak in zijn speech  : “We moeten lessen trekken uit het verleden, zodat een oorlog van dergelijke omvang nooit meer kan losbarsten.  Dit is onze belangrijkste taak voor de toekomst.”

Met de bloemenhulde en na het spelen van 'The last post' werd de herdenkingbeëindigd.

Foto's van de herdenking kan je hier bekijken.