Witte lintjesactie CD&V-vrouwen

zaterdag, 21 november, 2015
Witte lintjesactie CD&V-vrouwen

CD&V-vrouwen voeren actie aan warenhuis tegen geweld op vrouwelijke vluchtelingen

Witte Lintjesactie, 21 november 2015

Onder een grijze hemel en tussen de eerste sneeuwvlokken, vroeg de werkgroep Vrouw & Maatschappij – CD&V politica aandacht voor het lot van vrouwelijke vluchtelingen. In aanwezigheid van de Edegemse gemeenteraadsleden, Mia De Schampelaere en Elke Tindemans en het Mortselse OCMW-raadslid, Huguette Cuyvers, deelden de vrouwen op 21 november aan het warenhuis Match te Edegem flyers en witte lintjes uit.

Foto's van de actie vindt u hier.

Om hun solidariteitsactie kracht bij te zetten, zetten de vrouwen de voorbijgangers vriendelijk aan hun duitje in het zakje te doen met verzorgingsproducten die in de eindejaarsperiode door de vrouwen aan een asielcentrum zullen worden overgemaakt.

Vluchtelingen zijn erg kwetsbaar en worden het slachtoffer van geweld in lokale vluchtelingenkampen, op de vluchtroute en in het land dat hen opvangt. Uit onderzoek blijkt dat bijna 75% van de vluchtelingen na aankomst in België of Nederland geconfronteerd is geweest met geweld. In bijna 70% van die gevallen zijn vrouwen of meisjes het slachtoffer, waarbij meer dan de helft van de slachtoffers jonger dan 30 jaar is. Emotioneel-psychologisch geweld komt het meest voor, gevolgd door seksueel geweld. Twee derde van de slachtoffers kampt met problemen zoals depressie, isolement en slaapstoornissen, naast fysieke problemen zoals kneuzingen, bloedingen, gastro-intestinale problemen, …

Het is uiterst belangrijk om aandacht te hebben voor deze vorm van geweld en het Belgisch opvangbeleid zo uit te bouwen dat vrouwelijke vluchtelingen en meisjes op de best mogelijke manier opgevangen en beschermd worden. Hierbij speelt de infrastructuur van de opvangcentra een belangrijke rol. Binnen de huidige context van het verhoogde aantal asielaanvragen werden genderspecifieke gevoeligheden met betrekking tot de infrastructuur niet als prioritair beschouwd. Het is echter cruciaal voor het veiligheidsgevoel van vrouwelijke vluchtelingen om in de opvangcentra gescheiden ruimtes voor vrouwen/families in te richten en voldoende afsluitbare toiletten en douches te voorzien. Verder is het belangrijk om binnen de asielprocedure nog meer aandacht te hebben voor gender, zodat vrouwelijke vluchtelingen onder andere de mogelijkheid krijgen om een zelfstandig vluchtverhaal te formuleren.

Daarom vraagt Vrouw & Maatschappij – CD&V politica om maatregelen die geweld op vrouwelijke vluchtelingen aanpakken en de asielprocedure gendervriendelijk maken.

Wie een Wit Lintje draagt zegt daarmee:

· Geen geweld te plegen

· Geweld ook niet oogluikend toe te laten of te verzwijgen

· Geweldplegers aan te zetten om hulp te zoeken

· Iedereen te overtuigen om geweld te doen stoppen

Wenst u de vrouwelijke vluchtelingen een hart onder de riem de steken ?

Breng dan tot 31 december verzorgingsproducten zoals shampoo, zeep, deodorant, parfum, bodylotion, borstels,

kammen, wattenstaafjes, lippenbalsem,... naar het onthaal van het warenhuis Match, Hovestraat 48 in Edegem.

Hartelijk dank !

Marleen Aertssen