Nieuwsbrief CD&V Mortsel - maart 2017 - Hoe pakken we de leegstand in onze winkelstraten aan?

vrijdag, 24 maart, 2017

Hoe pakken we de leegstand in onze winkelstraten aan?

De zoektocht naar oplossingen voor de leegstand in de winkelstraten van Mortsel houdt ons al jaren bezig. De stad heeft recent een premie tot 5000 euro gelanceerd voor startende ondernemers die zich in deze straten komen vestigen en de uitstalramen van leegstaande panden worden nu bedekt met foto's. Maar zal dit de nodige verandering brengen?

We leggen ons oor te luisteren bij Patrick Hapers van Hermes Rijwielen over zijn inschatting van de problematiek.

Patrick: Eerst en vooral is het algemeen ondernemersklimaat in België niet erg gunstig: volgens een recente enquête van UNIZO zou de helft van de ondernemers niet opnieuw met een eigen zaak beginnen en maakt 61% zich zorgen over zijn omzet.

De opkomst van de e-commerce is natuurlijk een belangrijke factor, die de komende jaren nog sterk zal groeien. De focus bij verkoop via internet ligt heel sterk op de prijs, terwijl de dienstverlening en de verhouding prijs/kwaliteit eronder lijden. Winkels die willen overleven moeten niet alleen kwaliteit bieden, maar ook een beleving.

Het probleem van leegstand is dus zeker niet beperkt tot Mortsel, maar onze stad heeft wel de troeven in handen om de winkelbeleving te verbeteren. De netheid van de Statielei moet bijvoorbeeld beter. Parkeermogelijkheden tegen gunstige tarieven zijn er genoeg, dus dat is niet het grote probleem. Bovendien hebben gemeenten waar je gratis voor de deur kunt parkeren ook te kampen met leegstand. De bereikbaarheid van onze stad, ondanks de centrale ligging en alle mogelijke vervoersmogelijkheden, blijft problematisch, niet in het minst in de hoofden van de mensen.

De stad moet zich daarom beter verkopen en naast het winkelen ook andere activiteiten en bezienswaardigheden in de verf zetten om de mensen uit de regio en daarbuiten opnieuw naar Mortsel te lokken. Er is een totaalconcept nodig om Mortsel op de kaart te zetten bij het ruime publiek: 'het gebeurt in Mortsel'.