De resultaten van het ‘Curieuzeneuzen’ onderzoek naar de luchtkwaliteit geeft dankzij de vele meetpunten in Mortsel een goed beeld van de situatie in onze stad.

Dat de luchtkwaliteit op de gewestwegen die onze stad doorkruisen ondermaats tot slecht is, mag niet verbazen. Drukke kruispunten en zogenaamde ‘street canyons’ als de Deurnestraat kennen de grootste concentratie van vuile lucht.

Iets verder in de Mortselse woonwijken zijn de meetresultaten doorgaans goed tot normaal, dus de slechte lucht is erg geconcentreerd. Maar iedereen zit niet enkel thuis, maar passeert, werkt, winkelt of gaat naar school aan de meest vervuilde plaatsen.

Welke maatregelen kunnen we nemen?

De grootste boosdoeners zijn het stop- en startverkeer aan de kruispunten en het fileverkeer. De boodschap is dus niet het verder afknellen van het centrum, maar wel de doorstroming verbeteren. Het zwaar verkeer moet omgeleid worden. De meest aangewezen oplossing hiervoor is de aanleg van een omleidingsweg.

Fietsers vlakbij druk verkeer krijgen door de lichamelijke inspanning dubbel zoveel roet naar binnen dan de automobilist zelf. Fietsen op enkele meters verwijderd van het autoverkeer maakt echter al een groot verschil. Daarom blijft CD&V inzetten op het inrichten van trage wegen, die meer verbindingsmogelijkheden bieden voor fietsers en voetgangers.

CD&V is geen voorstander van het creëren van nog meer enkelrichtingsstraten in Mortsel. Deze ingrepen veroorzaken meer autokilometers en dus nog meer schadelijke uitstoot.