PVDA Mortsel ontdekte een vergelijkend onderzoek van De Tijd van februari 2018 waaruit blijkt dat de gemiddelde prijs van een woonzorgcentrum in Mortsel (2186 euro) tot de top 3 van de provincie behoort. Op basis daarvan vindt PVDA dat Mortsel de prijs voor rusthuizen en serviceflats moet halveren.

De huidige rusthuisprijs van het Meerminnehof bedraagt 1690 euro per maand en dat is net onder het Vlaamse gemiddelde van 1710 euro. De privérusthuizen Mayerhof en Rubens zijn inderdaad een stuk duurder, maar daar heeft het stadsbestuur geen vat op. Een serviceflat van het lokaal bestuur kost de bewoners overigens slechts 15,50 euro per dag inclusief verschillende diensten, wat zeer redelijk is.

Een ander onderzoek van De Tijd, “Het rapport van uw gemeente”, geeft aan dat meer dan 76% van de Mortselse inwoners tevreden is met de kwaliteit van de ouderenzorg, wat duidelijk boven het gemiddelde ligt. Kwaliteit heeft ook een prijs.

Als men zoals PVDA wenst een maximum rusthuisfactuur in Mortsel van 850 euro per maand wil invoeren, zullen dan ook de rijken evenveel betalen? Wie zal dan het verschil van 840 euro x 121 bewoners per maand betalen voor de bewoners van het Meerminnehof? Een maandelijkse rekening van 101.640 euro resulteert op jaarbasis in een extra kost van maar liefst 1.219.680 euro.

Het programma van PVDA is doorspekt met plannen voor ‘gratis’ diensten en openbaar vervoer, het opkopen van gronden, het onteigenen van leegstaande woningen, het bijpassen van leeflonen en vooral een enorme stijging van het stadspersoneel om allerhande diensten te leveren die vandaag door het middenveld en de privésector worden uitgevoerd.

Nergens vermeldt men op welke manier een stad als Mortsel dit alles zou kunnen betalen, want dat zou niet enkel potentiële kiezers afschrikken, maar vooral aantonen dat hun programma niet haalbaar is. CD&V Mortsel wenst niet mee te werken aan onbetaalbare en ondoordachte plannen. De Mortselaars verdienen een realistisch en verantwoord beleid.