Voor CD&V Mortsel is de fiets koning

Tijdens de jaarmarkt in Mortsel ondertekende CD&V Mortsel de #Koningfiets Fietsdeal. Met deze ondertekening vraagt CD&V Mortsel aandacht voor de fiets. “De fiets is goed voor alles en iedereen. Het is goed voor de eigen gezondheid, voor het milieu, en voor de levenskwaliteit in onze gemeente. Hier willen we extra op inzetten, en dit nemen we ook mee met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen”, licht lijsttrekker Chris Drexeler-De Ridder toe.

CD&V houdt het echter niet bij deze actie. De partij wil ook verder gaan en van de fiets het belangrijkste vervoersmiddel maken. “Als we willen dat de fiets een aantrekkelijk alternatief is voor de wagen, moet de fietser ook de plaats krijgen op de weg die ze verdient”, zegt Vlaams parlementslid Orry Van de Wauwer. “We moeten de omslag maken van koning auto naar koning fiets. Niet door de wagen weg te pesten, wel door voldoende aandacht te hebben voor de fietsers”. Ook Dirk De Kort, peter van CD&V Mortsel en Vlaams Parlementslid beaamt deze nood: “Het is aan Vlaanderen om de ruimte te creëren om het fietscomfort te verhogen voor onder andere woon-werkverkeer. Maar omdat 83% van de Vlamingen zelfs voor verplaatsingen van minder dan 5km nog steeds de wagen neemt, zijn we overtuigd van het belang van onze lokale afdelingen en besturen om de omslag te maken.”

Daarom ondertekenen de kandidaten en mandatarissen van CD&V een fietsdeal met 10 principes om de gemeente nog fietsvriendelijker te maken. Naast duidelijke wegmarkeringen, goed uitgeruste fietspaden, werk maken van de belangrijkste fietsverbindingen en trage wegen in de gemeente, wil de partij ook de middenstand en de inwoners van de gemeente betrekken. “Deze fietsdeal is een deal die wij willen maken met de inwoners van Mortsel om het beleid door een fietsbril te bekijken. We betrekken hier ook de inwoners bij via de mobiliteitsraad en een fietsdialoog. Hier op de jaarmarkt van Mortsel gingen we ook het gesprek aan. Vele mensen zien toekomst in een uitmuntend fietsbeleid”, besluit lijsttrekker Drexeler-De Ridder.

Bekijk hier nog meer foto's van de jaarmarkt in Mortsel.